Frida Kalo, Autoportret
sa portretom doktora Farila, 1951.
Frida Kahlo,
Self-Portrait with the Portrait of Doctor Farill, 1951. Oil on Masonite. 41.5x50cm. Gallery
Arvil Mexico City.
Frida Kahlo
je Meksička slikarka, nadrealističkog pravca. Slikarstvom je počela da se bavi
posle saobraćajne nesreće koju je preživela u mladosti i koja je ostavila teške posledice na
njeno zdravlje. Od 143 njenih slika, 55 su autoportreti. U svojim radovima Frida Kalo uglavnom prikazuje bol i patnju koje su pratile njen život.
Doktor Huan
Faril je operisao Fridu 1951 godine 7 puta pošto se njena bolest značajno pogoršala.
Po delimičnom oporavku koji je bio u tom stepenu da mže da slika (ma da je Frida često slikala
i u bolničkom krevetu, koristeći specijalnol konstruisane stalke za to),
stvoreno je odvo delo. Slika je bila posvećena doktoru Farilu.
Kompozicija
slike ima elemente naivnog slikarstva Meksika, tzv “Ex-Voto i Retablo” stila, gde se umetnik (najčešće je
to naivni umetnik skromnih sposobnosti) zahvaljuje nekom svecu ili
zaštitniku koji ga je spasaso ili mu pomogao da prebrodi neku
tešku situaciju. Ove slike su ostavljanje na svetim mestima, uglavnom u crkvama
i oko njih. Sastojale su se iz tri elementa : Sveca, Opasnog dogadjaja i pisane
zahvalnice.
Ambijent ove
slike je krajnje jednostavan, soba sa zidom u u beloj i polavoj boji i
dašćanim podom u blatno braon tonu, oslikava jednostavnost meksičke
kuće. Na slici je prikazano platno sa slikom doktora Farila na slikarskom
stalku, i Frida koja sedi u invalidskim kolicima. Platno koje je prikazano na slici, u stvarnosti ne postoji, naslikan je Doktor Faril, u odelu
sa kravatom, ozbiljnog izraza lica, pogledom uprtim naviše. Pošto je nameravala
da se slikom zahvali doktoru, Frida je mogla da jednostavno naslika sam portret
, kao što je prikazan na njenoj slici, ali se umetnica odlučila da snažnu, odlučnu figuru doktora upotpuni
sopstvenim prisustvom i na taj način dodatno iskaže svoje poštovanje, divljenje
i zahvalnost lekaru koji je bio tako istrajan
u pokušajima da joj olakša život i oslobodi je patnje. S druge strane izdvojila
ga je iz svoje realnosti , jer pored nje koja je u invalidskim kolicima doktor je na platnu, u svetu koji nije u istom nivou, nalazi se u nekom
uzvišenom svetu. Tako ga je i predstavila, dokrtor je naslikan kao da ga posmatrač vidi odozdo, kao što se često prikazuju sveci i
uzvišene ličnosti. Doktorov portret je
godotvo monohromatski, i umetnica je
sebe prikazala u krajnje jednostavnoj odeći, u tradicionalnoj meksičkoj bluzi sa jedva primetnim ukrasnim detaljem, u još jednostavnijoj suknji koja je naborana i spušta se do poda
potpuno joj prekrivajući noge. Lice umetnice je prepoznatljivo. odlučnog
pogleda uprtog direktno u posmatrača, sa obrvama koje su naglašene i tako karteristične za Fridu, da su gotovo
jedinstvena prepoznatljiva njena
karateristika.
Najmarkantiji
detalj i fokus čitave slike jeste njen slikarski pribor koji drži u rukama.
Paleta ima oblik otvorenog ljudskog srca,
sa prepoznatljivim konturama komora i pretkomora, aortama i venama. Paleta, ili bolje je reći otvorenog srca koja Frida drži u ruci
pred portretom svog doktora, je crvene boje. U desnoj ruci Frida drži snop slikarskih četkica čiji su
vrhovi uredno sredjeni i imaju oblik vrhova kopalja. Četkice su uglavnom crvene,
a sa njih kaplje upravo ta crvena boja. Elementi
simbolike u ovom platnu su jasni. Frida
koja je u invalidskim kolicima, znači nemoćna i slaba, iskazuje svoju
unutrašnju snagu izrazom lica, odlučnim pogledom i čvrstinom kojom drži četkice, otvara svoje srce i na taj način potpuno
izlaže svoje najosetljivije delove tela i sovoje duše pred očima lekara u koga
ima potpuno poverenje i kome je beskranjo zahvalna.
Ova slika je
Fridin poslednji potpisani autoportret.
Tri godine kasnije, na samrti, zabeležene su njene reči: “..nadam se da
je izlaz srećan (veseo) . Nadam se da se nikada neću vratiti…”
Нема коментара:
Постави коментар
Svaki komentar je dobro došao.