Fernando Botero
Kolumbijska porodica (Familia Colombiana), 1999.
U eri kada smo okruženi predstavama ljudskog tela koje
vrebaju sa stranica časopisa i ekrana televizora, zaglušuijućih medija kojima
smo dozvolili da postanu glavni akteri u postavljanju standarda estetike,
lepote, privlačnosti, ali i zdravlja i zdravog izgleda, teško nam je da
posmatramo Boterove figure kao bilo šta drugo osim kao debele. Zapravo, akteri
njegovih scena nikako nisu debeli ili gojazni. Da bismo razumeli njegova dela i
da bismo shvatili poruku koju nam likovi ovih dela prenose, moramo se izmestiti
iz sopstvene realnosti koje možda nismo ni svesni ili svesno odbijamo da
prihvatimo. Moramo se distancirati od epidemije gojaznosti koja vlada u realnom
svetu, ali i od idilične slike tankih i mršavih ljudi koji nas posmatraju sa
naslovnih strana modnih časopisa. Svojim voluminoznim figurama Botero nas
poziva da postanemo deo jednog sasvim drugog sveta i na trenutak zaboravimo
svakondevicu koja nam unosi nemir i nesigurnost u život.
Fernando Botero rođen je u Medeljinu u Kolumbiji. Obrise
ovog grada, kao i kolumbijsku kulturu i tradiciju srećemo u gotovo svim
umetnikovim delima. To su dela koja odišu Medeljinom 40ih i 50ih godina 20.
veka, pejzažima i prizorima umetnikovog detinstva i mladosti. Čak i dok boravi
u Parizu ili Njujorku, Botero nikada u svojim delima ne predstavlja scene iz
života ovih gradova.
Još u ranoj mladosti Botero je pokazivao veliko
interesovanje, ne samo za umetnost svog vremena, već i za dela njegovih
predhodnika. Iako tokom odrastanja u Medeljinu nije imao prilike da se susretne
sa delima velikih i značajnih umetnika koji su odredili tokove umetnosti,
reprodukcije dela Grisa, Pikasa i De Kirika predstavljala su veliki podsticaj
za mladog umetnika. Sa delima starih majstora i drugim velikanima iz sveta
umetnosti prvi put susreće se u Evropi. U Madrid odlazi zarad školovanja, ali
vrlo brzo shvata da pravi učitelji nisu na Akademiji lepih umetnosti, već u
muzeju Prado, pre svega Velaskez i Goja. Ljubav ka starim majstorima i strast
ka umetnosti ranijih vremena prati ga i tokom boravka u Italiji gde putuje
dalje u prošlost otkrivajući dela renesansih slikara i skulptora. U Parizu
najviše pažnje posvećuje umetnicima 19. i ranog 20. veka.
Vremenska šetnja putevima Renesanse, Baroka, Romantizma,
koračanje stopama Engra, Delkroa i Pikasa doprinelo je umetnikovom pronalaženju
pravog puta u sopstvenoj umetnosti. Iako ne živi u rodnoj zemlji, Boterova dela
odišu Latinskom Amerikom i kako sam umetnik navodi, njegova dela moguće je
razumeti samo ako se uzme u obzir činjenica da su nastala iz ruku
Latinoamerikanca. Život u malom gradu u Kolumbiji sredinom 20. veka umetnik iz
sećanja prenosi u svoja dela. Porodični život vođen je po strogim pravilima: uvek
doterani muškarci u odelima, sa kravatom i šeširom; žene u cvetnim haljinama
damskog stasa i ponašanja; deca lepih manira, disciplinovana i poslušna. Mnoga
Boterova dela prenose nam upravo ovakvu sliku – sliku latinoameričke, kolumbijske
porodice. Iako u velikoj meri zastupljena, porodica predstavlja samo jedan
segment kojim nam umetnik dočarava zemlju svog detinstva. Dobri očevi i brižni
muževi, muškarci u Boterovim delima istovremeno su i mačo muškarci koji redovno
posećuju bordele; žene su udovice obavijene velom siromaštva koje se bore za
život sebe i svoje dece.
Sjaj i patnja nikada nisu tako udeljene u latinoameričkoj
kulturi, samim tim ni u umetnosti Fernanda Botera. Svojim punim, voluminoznim
figurama umetnik nam otkriva svoj svet i makar na trenutak i mi sami postajemo
akteri ovih zanimljivih priča.
Ada Vlajić, istoričar umetnosti
Нема коментара:
Постави коментар
Svaki komentar je dobro došao.