Anksionzost Edvarda Munka
Edvard Munk:
Anksioznost, 1894.
Ulje na platnu, Munkov muzej, Oslo
"Od kad pamtim patio sam od teških osećanja anksioznosti koja
sam pokušavao da izrazim
kroz svoju umetnost. Bez anksioznosti i bolesti bio bih kao brod bez kormila." –
Edvard Munk
Teška osećanja anksioznosti, depresije i egzistencijalne
krize obeležila su život i delo norveškog slikara Edvarda Munka. Turbulentno
detinjstvo ispunjeno bolešću i smrću umnogome je uticalo na slikarstvo ovog
umetnika koji je celog svog života u sebi nosio mnoga osećanja, strasti, bol,
napetost i tugu a koja preplavljuju njegove slike koje savremenici nisu mogli u
potpunosti da razumeju. Plašili su ih se. Plašili su se izražajnih lica i
istine. Plašili su se izražajnih osećanja.
Patnja koja prožima Mukova dela odaje izrazitu empatiju koju
umetnik oseća prema ljudskoj patnji. Posmatraču koji stoji pred slikom
Anksioznost naziv slike nije potreban da bi razumeo stanje uma u kome se
umetnik nalazio kada je stvarao ovo delo. Anksioznost izvire iz nesigurnih očiju
naslikanih prolaznika koja nas posmatraju u iščekivanju odgovora i čita se na
njihovim licima. Ova bleda lica prilaze posmatraču kao povorka duhova, kao
pogrebna procesija. U njima se mogu pročitati slike njihovih duša. Osećanje
uznemirenosti dodatno je pojačano vatrenim nebom prelivenih ekspresionističkih
boja u pozadini i njegov odraz u Oslo fjordu kao i tamnih tonova tla.
Anksioznost se može osetiti u skoro svim Munkovim delima,
anksioznost zbog onoga što nas čeka, univerzalno osećanje anksioznosti. Ova
egzistencijalna anksioznost začeta još u detinjstvu provedenom kraj pobožnog
oca čiji je morbidni pietizam Edvardu i njegovoj braći i sestrama uterivao
strah u kosti. Smrt majke, zatim sestre kao i mentalna bolest druge sestre
dodatno su pojačavali osećaj uznemirenosti u Edvardu što i sam opisuje: Bolest,
ludilo i smrt bili su anđeli koji su boravili u mojoj kolevci i od tada me
prate celog života. Slike kao što su Krik, Anksioznost ili Veče na Karl Džonu
iskazuju upravo ova osećanja uznemirenosti, straha, patnje. Kako sam kaže, Munk
nije želeo da slika muškarce koji čitaju i žene koje pletu, već žive ljude koji
dišu, osećaju, pate i vole. On vidi ljude skrivene iza svojih nasmejanih maski,
u svima njima vidi patnju i bol, vidi blede leševe koji nemirno jure vijugavom
putanjom čiji je kraj u grobu.
Munkova anksioznost pojačana prekomernim pićem i učešćem u
tučama postala je akutna. Halucinacije i osećanja persekucije naterale su ga na
lečenje kod doktora Daniela Jakobsona. Posle intezivne osmomesečne terapije,
život mu je postao mirniji a slike su se odlikovale svetlijim bojama i postale
su manje pesimistične. Umro je u osamdeset prvoj godini života u svojoj kući u
Ekeliju nadomak Osla.
Ada Vlajić
Veče na Karl Džonu
Krik
Нема коментара:
Постави коментар
Svaki komentar je dobro došao.